Bebekler İçin Zeka Geliştirici Oyunlar

Başlatan sema_aksu, 01 Eylül , 2007, 22:15:38

« önceki - sonraki »

Almiş'inAnniş'i

Hem yastığım, Hem de kitabım. Başımı koyup yatarım. Mışıl mışıl uyurum. Hep yanımda taşırım. Onunla, ben çok mutluyum.



[eklenti yönetici tarafından silindi]

Almiş'inAnniş'i

Sevgili anne ve babalar, çocuğunuzla birlikte hoş dakikalar geçirmek ister misiniz? Haydi! Kukla kitabımızın, sayfalarını açalım. Hem hikayeyi okuyalım hem de sevimli kuklamızı oynatalım.




[eklenti yönetici tarafından silindi]

Tebessüm :)

razi nerden buldun bu kuklayı? ben de bakıyorum bi türlü bulamadım mağazalarda.. :-\

(¯`•._.• ( zuzzuu ) •._.•´¯) ,

Remziyecim nerden buldun bu güzel oyuncakları hepsine bayıldım.

sema_aksu

Arkadaşlar kukla demişken, kuklaların çocukların gelişimi üzerinde çok önemli etkileri varmış. Dün bir blogta okumuştum, sizin yaptıramadığınız şeyleri kuklalar vasıtasıyla yaptırabilirmişsiniz. Bizde ikeanın parmak kuklalarından ve pınarın el kuklalarından var ama ben ne zaman oynatsam oğlum kuklalara değil, benim yüzümün aldığı şekle, sesimin tuhaf haline bakıp gülüyor.  :k06:

Almiş'inAnniş'i

ayşegülcüm bkz. bir arka sayfa  :k06:
wwww.kaydirakyayinlari.com  :icon_thumright:
Alıntı yapılan: ayşegül - 20 Eylül , 2007, 02:23:43
razi nerden buldun bu kuklayı? ben de bakıyorum bi türlü bulamadım mağazalarda.. :-\
zuhalcim bunlar oyuncak değil kitap hayatım  :ehi: her ne kadar hammadde itibarı ile benzemeseler de  :toothy10:
Alıntı yapılan: zuhaluysal - 20 Eylül , 2007, 08:27:07
Remziyecim nerden buldun bu güzel oyuncakları hepsine bayıldım.
ya sema kukla oynatırken ne söylenir ki?  :icon_scratch: bana kimse kukla oynatmadığı için ben bilmiyom  :y25:
Alıntı yapılan: sema_aksu - 20 Eylül , 2007, 10:01:26
Arkadaşlar kukla demişken, kuklaların çocukların gelişimi üzerinde çok önemli etkileri varmış. Dün bir blogta okumuştum, sizin yaptıramadığınız şeyleri kuklalar vasıtasıyla yaptırabilirmişsiniz. Bizde ikeanın parmak kuklalarından ve pınarın el kuklalarından var ama ben ne zaman oynatsam oğlum kuklalara değil, benim yüzümün aldığı şekle, sesimin tuhaf haline bakıp gülüyor.  :k06:

sevda

Kukla oyunları bencede dahice ama arhan 1 dk yerinde dursa daha zevkli olur ama durmuyoki sıpa nasıl oynatcaz o okadar hareketliyken. :'(

sema_aksu

Valla ne istersen söylenir Remziye ama bir şeyler öğretecek tarzda söylesen daha makbule geçer.  :D

Mesela ben sesimi değiştirip,' Barııış, elimi tut!', 'Merhaba, benim adım bilmem ne,' falan diyorum. Sonra gelip gözüne parmağını soktuğunda, 'gözümü tutma, çok acıyooo!' falan deyip, sonra ham diye parmağını kuklaya ısırttırıyorum, çok gülüyor. Kukla gidip Barış'ı öpüyor, seviyor ve hep 'ciciii Barııış!' diyor. 'Anne nerede? hadi anneye de cicii yapalım,' falan da dedittiriyorum ki azıcık ben de bu oyundan nasipleneyim diye.  :k06: Sonra ne bileyim, oyuncaklarını nerede olduğunu soruyorum, ver, al çalışıyorum falan. Bir başla devamı gelir.  ;)

Almiş'inAnniş'i


Almiş'inAnniş'i

BEBEKLER İÇİN OYUNCAKSIZ OYUNLAR
Yazdığım bu oyunlar, bebeğiniz ile oyuncaksız oynayabileceğiniz oyunlardır. İhtiyacınız olan tek şey, biraz zaman.
Bu oyunlar, bebeğinizin büyük ve küçük kas gelişimine katkıda bulunacak, onlara dengeyi, koordinasyonu, problem çözmeyi, akılda tutmayı, şekil-boyut ayırt etmeyi, mekan farkındalığını gösterecek, işitsel, görsel ve duygusal zekalarını geliştirecektir.
Bu oyunlar 6 aydan büyük bebekler ile oynanabilir.
(Kaynak: Gymboree'nin Baby Play kitabı)
 
 
Yastık yığını: Yastıkları üst üste yığın ve tepe haline getirin. Tepeye tırmanırken eğlenecek, sizi tepenin arkasında arayacak, ce-e yaptığınızda mutlulukla gülecektir.
 
Obje Saklama: Sevdiği bir objeyi ona göstererek battaniyenin altına saklayın. "nereye gitti" diye sorun. Sonra battaniyeyi açıp oyuncağı çıkarın. Birkaç denemeden sonra neşeyle battaniyenin altına dalacaktır.
( Bu oyun nesne devamlılığını kazanması ve ayrılık kaygısını azltması açısından da bebeğiniz için çok faydalı olacaktır. Görüş alanından çıkan nesnenin kaybolbadığını, geri geleceğini öğrenmesi bebeğinizi çok rahatlatacak bir kazanımdır. Bu ileride anneden ayrılmayı da kolaylaştırır; anne gitse de tekrar geleceğini öğrenmiş olur.)

Salla, Yuvarla: Biberonun içine su, buğday salanınca ses çıkaracak bir şey koyun ve biberonu yuvarlamasını öğretin. Biberonu sallarken çıkardığı sesle keyiflenecek, öne arkaya yuvarlayacak veya öne yuvarlayıp peşinden gidecektir.

 
Yakalama: Bebeğiniz emeklerken  arkasından "yakalayacağım seniiii" diyerek siz de emekleyin.
 
Davul Çalma: Mutfaktan irili ufaklı birkaç tencere çıkartıp bebeğin önünde ters çevirin. Eline de iki tane tahta kaşık verin. Kendinden geçerek tencereler vuracaktır.
(Annesi mutfakta iş yaparken kafasını gözünü çarpa çarpa araştırmacılık yapan, kovaları deviren minikler için ideal anladın sen onu)
 
Işık Nerede: Bebeğin gözünü rahatsız etmemesi için el fenerini ince bir kağıtla kaplayın. Önüne sevdiği birkaç nesneyi koyup, bebeğinizi kucağınıza oturtun. Işığı yavaş yavaş nesnelere yöneltin. "ışık nerede?", "işte orada", "topun üstündeee" diye anlatın.
(Bir kez denemeye niyetlendim bu oyunu. Onda da Parla'nın ilgisi tamamen saçlarımdaydı ve saçlarımı yolmayı tercih etti)

Eşarp Nerede: Renkli bir eşarbınızı kağıt havlu silindirinin içine sokun ve bebeğe eşarbın ucunu gösterin. Keyifle eşarbı silindirden çekecektir. Bir süre sonra ucunu göstermeseniz de parmaklarını silindirin içine sokup, eşarbı arayacaktır.
(Bu oyunu Parla çok seviyor. Kağıt havlu silindirinin yanı sıra, boş kağıt mendil kutusu ile de oynayabilirsiniz. Bazen eşarbı çıkarıp attığı ve kutuyu kemirmeye başladığı da oluyor)
 
Doldur, Boşalt: Bebeğiniz oyuncak veya çamaşır sepetini heyecanla doldurup boşaltacaktır.
(Özellikle de çamaşır sepetine renkli bazı giysiler doldurup verebilirsiniz. Oyuncakları çok tanıdık olduğundan giysiler daha heyecan verici oluyor.)
 
Sürpriz: Herhangi bir oyuncağı kağıda sararak, bebeğinizin eline verin. Bebeğiniz kağıdı yırtarak oyuncağa ulaşmaya çalışacaktır. Aylardır oynadığı oyuncak, kağıda sarılı haliyle ona değişik görünecek, kağıtların arasından ona kavuşunca mutlu olacaktır.
(Yazdım ama bu oyunu önermiyorum. Çünkü kağıt bebeğimizin ellerini kesebilir. Ben bu oyunun renksiz bir kumaş veya eşarpla oynanmasını öneriyorum. Veya ağzına sokmasını denetim altında tuttuğunuz sürece, kağıt havlu da olabilir.)


Almiş'inAnniş'i

( 0-1 yaş ) Süt çağı işlev oyunları

Bip Bip Oyunu
Araba oyunu gibi oynanır; sözler söylendikçe, çocuğun aynı yerlerine dokunulur.
Araba geldi,
Durakta durdu,
Bip bip.
   
Çevren çevren çemberlik oyunu
Çevren çevren çemberlik ( Parmakla, avuç içine halkalar çizilir )
Ortasında pınarcık ( Parmakla, avuç ortasına vurulur )
Bir kuş gelmiş su içmiş ( Parmak avuç ortasına vurulur, yukarıya kaldırılır,kuşun su içerken yaptığı gibi ) 
Sonra pırrr diye uçmuş ( Denir, elle kuşun uçup gitmesi canlandırılır )
 
Araba Oyunu
Araba (denir çocuğun çenesine dokunulur)
Maraba (denir çocuğun çenesine dokunulur)
Cip (denir çocuğun çenesine dokunulur)
Bip (denir çocuğun çenesine dokunulur)

Beş kardeş oyunu
 
Beş minik kardeş varmış  ( Beş parmak gösterilir )
Bir gün ava gitmişler
Bir kuş görmüşler
Bu tutmuş ( Baş parmak tutulur, sağa sola sallanır )
Bu temizlemiş ( İşaret parmağı tutulur, sallanır )
Bu pişirmiş ( Orta parmak tutulur, sallanır )
Bu yemiş ( Yüzük parmağı tutulur, sallanır )
Bu da ( Küçük parmak tutulur )
"Hani bana, hani bana ?" demiş. ( Küçük parmak sallanır )
"Yok sana, yok sana" demişler.
"Ben de gider ararım, Ben de gider ararım" ( Bu sözler yinelenirken, uygulayıcı ikinci ve üçüncü parmakları ile yürüyüş öykünmesi yaparak, çocuğun bileğinden koluna doğru parmaklarını yürütür ve koltuk altına vararak çocuğu gıdıklar, gıdıklarken de aşağıdaki sözleri söyler : )
"gıdı gıdı, gıdı gıdı "
 
Tel sarar oyunu
Tel sarar Ayşe tel sarar ( Eller yukarı kaldırılarak, sağa sola döndürülür )
Tel bulamazsa ne sarar ( Ellerle soru devinimi yapılır )
Komşunun oğlunu sarar ( Çocuğa sarılma devinimi yapılır )
Not : Ayşe yerine, çocuğun adı neyse o söylenir. Çocuk erkekse son satırda "Komşunun kızını sarar" denilir.
 
Köşe Bakkalı Oyunu
Köşe bakkalı ( denir, çocuğun çenesi elle tutulur )
Kapalı çarşı ( denir, ağız gösterilir )
Horhor çeşmesi ( denir, burun tutulur )
Elmacılar ( denir, yanaklara değilir )
Aynacılar ( denir, gözler gösterilir )
Kemancılar ( denir, kaşlar sıvazlanır )
Düz bayır ( denir, alna dokunulur )
Karışık çayır ( denir, saçlar karıştırılır )

Sar makarayı oyunu
Sar sar makarayı ( Eller önde tutulur, birbiri çevresinde yün sarar gibi döndürülür )
Çöz çöz makarayı ( Devinim tersine yapılır )
On kilo yağ ( İki el on parmak açılarak ileriye uzatılır )
On kilo bal ( Aynı devinim yinelenir )
Yala yala bitmez ( Avuçları yalama devinimi yapılır )
Beşi sana ( Beş parmak açılır ve çocuğa gösterilir )
Beşi bana ( Beş parmak açılır ve göğse konur )
Kediye cık cık ( Yok anlamına gelen cık cık sesi çıkarılır, Baş ve ellerle yok devinimi yapılır )
Yukarıda verilen tekerlemeli örneklerden başka tür işlev oyunları da uygulanabilir. Örneğin top oyunu, gazete oyunu vb.
 
Top oyunu
Oturabilen bir çocuğun önüne topu yuvarlayınız. Çocuğun bu topu tutmaya size doğru yuvarlamaya çalışacağını görürsünüz. Çocuk emekleyebiliyorsa, bu kez de topu yakalayabilmek için ona doğru sürünmeye çalışacaktır. Bunlar gibi başka devinimler de oyun sırasında bulunabilir.

Almiş'inAnniş'i

Özerklik dönemi işlev oyunları ( 1-3 yaş )

Parmak Oyunları
 
Çal Kapıyı
Çal kapıyı çal ( Sağ elin işaret parmağıyla alna vurularak, kapı çalma öykünmesi yapılır )
Bak pencereden ( her iki elin işaret ve baş parmakları iki gözün önünde birleştirilir, gözlük gibi halka yapılır )
Çevir mandalı (Burun el ile bükülür )
Gir içeri ( sağ elin işaret parmağı, ağzın içine sokulur )
Al bir iskemle ( Kulak memelerinden biri tutulur, çekilir )
Otur şuraya ( Öteki kulak memesi tutulur, çekilir )
Nasılsın bu gün Ayşe ? ( Çene tutulur, sallanır )
  ( Ayşe adı, çocuğun adına göre değiştirilerek söylenir )
 
Ben bir ağacım ( Öykünme )
Ben bir ağacım ( Ayakta, eller yanda, dik durulur )
Dallarım var benim (kollar, başın yukarısına kaldırılır, avuçlar kapatılır )
Dallarım BİR çiçek açtı ( Bir parmak açılır )
Dallarım İKİ çiçek açtı ( ikinci parmak açılır )
Dallarım ÜÇ çiçek açtı ( üçüncü parmak açılır )
Dallarım DÖRT çiçek açtı ( dördüncü parmak açılır )
Dallarım BEŞ çiçek açtı ( beşinci parmak açılır )
Dallarım ALTI çiçek açtı ( altıncı parmak açılır )
Dallarım YEDİ çiçek açtı ( yedinci parmak açılır )
Dallarım SEKİZ çiçek açtı sekizinci parmak açılır )
Dallarım DOKUZ çiçek açtı dokuzuncu parmak açılır )
Dallarım ON çiçek açtı ( onuncu parmak açılır )
Bir rüzgar çıktı Yukarıdaki kollar, bedenle birlikte öne doğru eğilir, sağa sola sallanır ; rüzgardan sallanan ağaç öykünmesi yapılır )
Vuvvv... vuuuvvv..  vuuuuvv... ( sesle rüzgar öykünmesi yapılır )
Yağmur yağdı ; şıp şıp şıp ( parmaklarla yağmur öykünmesi yapılır )
Tüm çiçekler döküldü ( parmaklar, kollar indirilir )

On Parmak
Benim on parmağım var ( iki elin parmakları açılarak gösterilir )
Tümüyle benim ( eller, parmaklar açık olarak göğüste kavuşturulur )
Onlarla ben her şeyi yaparım.
Sımsıkı kapar ( her iki el yumulur )
Kocaman açarım ( iki elin parmakları açılır )
Birbirine kavuştururum ( eller kavuşturulur )
Arkama saklarım ( eller arkaya saklanır )
Yukarıya kaldırır ( kollar yukarıya, gerinerek kaldırılır )
Aşağıya indiririm ( kollar bedenin iki yanına sarkıtılır )
Sonra kucağımda dinlendiririm ( eller rahatça kavuşturulup kucağa konur )
 
Parmaklarım
Sağ elimde beş parmak ( Sağ elin beş parmağı gösterilir )
Sol elimde beş parmak ( Sol elin beş parmağı gösterilir )
Sen de istersen say bak
Say bak, say bak, sayy bak.
Bir-iki-üç-dört-beş ( Sağ elin parmakları sırayla açılarak sayılır )
Bir-iki-üç-dört-beş ( Sol elin parmakları sırayla açılarak sayılır )
Hepsi eder on parmak ( Her iki elin parmakları açılarak gösterilir )
Sen de istersen say bak
Say bak, say bak, sayy bak.
Bir-iki-üç-dört-beş-altı-yedi-sekiz-dokuz-on ( Her iki eldeki parmakların tümü sırayla açılarak sayılır )
 
Ali ile Ayşe
Bu oyun, iki elin baş parmakları ile oynanır. Sağ elin baş parmağı "Ali", sol elin baş parmağı "Ayşe" olur. Avuç kapalı durur.
Bir gün Ali evden çıkmış ( Baş parmak yumuk elden yukarı kaldırılır )
Sağa bakmış kimse yok
Sola bakmış kimse yok
Aşağı bakmış kimse yok
Yukarı bakmış kimse yok ( sağa, sola, aşağı, yukarı bakma işlemleri, baş parmakla yapılır )
Girmiş içeri
Biraz sonra
İkisi birden evden çıkmışlar ( iki baş parmak avuç içinden çıkartılır )
Sağa bakmışlar kimse yok
Sol bakmışlar kimse yok
Aşağı bakmışlar kimse yok
Yukarı bakmışlar kimse yok ( her iki baş parmak, aynı devinimleri yapar )
Karşılıklı bakışmışlar ( baş parmakların iç kısımları, birbirini görecek biçimde karşı karşıya getirilir )
Günaydın ALİ
Günaydın AYŞE
demişler... ( baş parmaklar birbirine değdirilir )
Oynamışlar, oynamışlar ( baş parmaklar oynama öyküntüsü yaparak, oynatılır )
 
Yorulmuşlar... ( parmaklar durur )
Ayşe'nin annesi çağırmış
Ali'nin annesi çağırmış
Hoşça kal ALİ
Hoşça kal AYŞE
demişler... ( baş parmaklar birbirine değdirilir )
Evlerine girmişler. ( baş parmaklar avuç içine saklanır )
 


Almiş'inAnniş'i

Üç Topum Var
Benim üç topum var.
İşte en küçük topum ( baş parmak ve işaret parmağı birleştirilerek bu iki parmakla halka yapılır, gösterilir )
İşte ortanca topum ( iki elin baş parmakları birbirine, iki elin işaret parmakları birbirine birleştirilir,                         ortanca topu simgeleyen bir halka yapılır, gösterilir )
İşte bu da kocaman topum (iki kol öne uzatılır, ellerin uçları birbirine birleştirilir, halka yapılır, gösterilir)
Haydi gelin bu üç topu
Bir kez daha gösterelim ( aynı sözlerle, aynı devinimler yinelenir )
 
Dedemin Gözlükleri
Uyurken dedem
Gözlükleri gözündeymiş ( iki elle yuvarlak gözlük işareti yapılır ve eller gözlerin üzerine konur )
Unutmuş gözlüklerin gözünde olduğunu
Uyanınca başlamış aramaya ( sağa, sola bakılarak arama öykünmesi yapılır )
Aramış, taramış bulamamış ( eller arkaya saklanır )
Bir de bakmış ki
Gözlükler gözündeymiş ( eller gözlük gibi yapılır ve gözlere konur )
 
Gözüm kulağım, elim ayağım
İşte gözüm ( sağ göz, sağ elle kapatılır )
İşte kulağım Sağ kulak, sağ elle tutulur
Bu görmek için ( baş parmak ve işaret parmağı ile yuvarlak yapılır, göze yerleştirilir )
Bu duymak için ( el kulağın arkasına konularak, ses duyuyormuş gibi yapılır )
İşte elim ( sağ el gösterilir )
İşte ayağım ( sağ ayak gösterilir )
Bu tutmak için ( sağ elle bir şey tutuluyor gibi yapılır )
Bu yürümek ve koşmak için ( durduğu yerde yürür gibi, koşar gibi yapılır )
 
Minik Arı
Anneme minicik bir arı götürüyorum ( iki elin avuçları birleştirilip, yuvarlak yapılır. İki el içinde bir şey varmış gibi tutulur )
Çok sevinecek
Kim bilir ne diyecek ?
Ufff...soktu elimi ! ( arı sokmuş gibi yapılır, acıyla parmaklar açılır, eller silkelenir )
 
Sağ El, Sol El
İşte sağ elim ( sol el ile sağ ele dokunulur, sağ el gösterilir )
Bu da sol elim ( sağ el ile sol ele dokunulur, sol el gösterilir )
Bu sağ kolum ( sol el ile sağ kola dokunulur, sağ kol gösterilir )
Bu da sol kolum ( sağ el ile sol kola dokunulur, sol kol gösterilir )
İki kolumu havaya kaldırırım ( iki kol yukarıya kaldırılır )
Ellerimi, avuçlarımı birbirine vurur
İşte böyle şap şap yaparım. ( iki el havada, avuçlar birbirine vurularak ses çıkarılır )

Saat
Bir saatim var minicik ( iki elin avuçları, içinde bir şey varmış gibi birbirine çapraz olarak birleştirilir )
Kulağıma koyarım ( birleştirilmiş eller kulağa götürülür )
Tik tak'ını duyarım
Tik tak, tik tak ( denirken, dinliyormuş gibi yapılır )
Çocuklar dinleme öykünmesi yaparlarken öğretmen şunları söyler ;
"Haydi şimdi çocuklar..................oyununa başlayalım."
( bunun üzerine çocuklar da, avuçlarındaki saati bir kenara koyar gibi yaparlar. Öğretmenin adını söylediği oyuna başlanır.)
NOT : Bu parmak oyunu, bir başka oyuna başlamadan önce oynanır.
 
Tavşan
Bir minik tavşan varmış ( sağ elin işaret ve orta parmakları, tavşan kulakları gibi tutulur )
Bu kafeste yaşarmış ( sol el, portakal tutar gibi yuvarlak yapılır )
Gezerken bir ses duysa
Hemen diker kulaklarını ( sağ elin kulak öykünmesi yapan parmakları dimdik tutulur )
Hop... diye kafesine
Koşar atlarmış... ( parmaklardan yapılmış kulaklar, "hop" deyince, öteki elin avuç içine konur ve sıkıca tutulur )


1 yaşından sonra bebeğiniz muhtemelen yürüyen, hatta koşan, merdiven tırmanan bir bebek haline gelmiştir. Aslında bebeklikten de çıkmış bir çocuk olmuştur ya neyse bu dönemde sadece ayak becerileri değil, el becerilerinin de hızla geliştiğini göreceksiniz. ayrıca dil gelşimi de kendini gösterecek, bebeğiniz sizinle aktif biçimde iletişim kurmaya derdini anlatmaya başlayacaktır. Oyunlarda da bu gelişim özelliklerini dikkate alır, onları pekiştirecek oyunlar seçerseniz daha iyi olacağı kanaatindeyim.
Mesela, el becerileri için, içiçe geçen kovalar, kule yapabileceği bloklar, şekilli küpler kullanabilirsiniz.
2 yaştan sonra da legolar ve oyun hamurları çok faydalı olacaktır.
Veya, yürüme becerisi için, evi rahatlıkla dolaşabileceği biçimde dizayn edebilir, açık hava parklarına götürebilirsiniz.Ona ne kadar alan yaratırsanız o da o kadar yeteneğini ve gücünü deneyimleyebilecektir.
Yine bu dönemde şekilleri tanımaya başlayacak, kafasından gruplama, düzenleme, karşılaştırma yapabilecektir. Gruplama yapabileceği değişik şekillerden oluşan oyuncakları tercih edebilirsiniz.


ALINTIDIR...
 


DER!N

Süper bir konuymuş, teşekkür ederim.